جزئیات نقشه راه یک مدیر مهد کودک موفق

نقشه راه یک مدیر مهد کودک موفق

نقشه راه یک مدیر مهد کودک موفق

این مطلب را برای دیگران هم ارسال کنید :

  • مدیر مهد کودک یکی از باارزش‌ترین و چالش‌‌برانگیزترین مشاغل است. حرفه مدیریت مهد کودک هم در ارتباط با کودکان و هم در ارتباط با مربیان مهد است. مدیر مهد به رشد توانایی‌های تحصیلی، اجتماعی هر دوی آنها کمک می‌کند. مهارتهای یک مدیر مهد کودک، در آموزش و مدیریت کودکان و مربیان اثرگذار است. مدیریت اقتصادی و مالی مهد کودک هم به عهده اوست. برای این که چالش های مدیریت را به راحتی حل کن، لازم است مجهز به سلاح دانش باشد.

    این که چطور یک مدیر مهد کودک موفق شویم و چه مهارتی باید داشته باشیم مطلبی است که در این مقاله آموزشگاه فارسیان به آن می پردازیم. اگر مربی هستید یا به دنبال تاسیس مهد کودک و پیش‌دبستانی هستید، حتما این مقاله را بخوانید.

    ویژگی های مدیر مهد کودک موفق

    مدیر مهد کودک موفق فردی است که بتواند کودکان را برای عملکرد تحصیلی و زندگی بهتر آماده کند. قطعاً دستیابی به این هدف با کاردانی و مهارت مدیریت مهد ارتباط مستقیم دارد. مدیر یا همان مسئول مهد قبل از هر چیزی باید نسبت به شغل خود تعهد و مسئولیت داشته باشد. یک مدیر مهد مسئولیت‌پذیر در هر شرایطی انجام صحیح و به‌موقع وظایف خود را اولویت می‌داند. از آنجایی که وظیفه رهبری مربیان و کارکنان مهد بر عهده مدیر بوده لازم است که به تیم خود انگیزه بدهد.

    مدیر مهد کودک موفق به شغل خود علاقه دارد. روحیات و احساسات کودکان را به خوبی درک می‌کند و در رفتار با آنها بسیار صبور و مهربان است. دغدغه والدین را می‌داند و با آنها ارتباط صمیمی برقرار می‌کند. در مورد بحث‌های مالی مهد کودک هم از قدرت حسابرسی بالایی برخوردار است. در کنار تمام اینها مدیریت مهد کودک برای موفقیت و جلب اعتماد والدین باید به دانش و مهارت مربیگری مهد کودک مسلط باشد.

    اگر می‌خواهید به عنوان مدیر مهد و پیش دبستانی نقش ماندگاری داشته باشید و هر سال والدین بیشتری برای ثبت‌نام کودکان خود به مجموعه شما مراجعه کنند، باید در دوره مدیر مهد کودک فنی حرفه‌ای ثبت‌نام کنید. دوره‌های آموزش مدیریت مهد کودک فنی حرفه‌ای توسط باتجربه‌ترین مربیان ارائه می‌شوند. در سرفصل‌های آموزشی مدرک مدیر مهد کودک بهترین مباحث برای دانش‌آموختگی مدیران موفق آماده شده است.

    شرایط مدیر مهد کودک

    شرایط مدیر مهد کودک

    آگاهی از شرایط مدیر مهد کودک به افراد کمک می‌کند تا سریعتر بتوانند مجوز لازم برای ورود به این حرفه را اخذ نمایند. برای متقاضیان شرایط و قوانین دشوار تعیین نشده است. تقریبا همه افراد که از روحیه رهبری و تحلیل‌گری بالا برخوردار بوده امکان ورود به این شغل را دارند.

    قبل از اشاره به شرایط مورد نیاز متقاضیان برای انتصاب شغل مدیریت مهد کودک و پیش دبستانی، لازم است بدانید که فقط خانم‌ها اجازه ورود به این حرفه را دارند. همچنین باید متذکر شویم که داشتن مدرک مربیگری مهد برای شرکت در دوره مدیریت مهد کودک فنی حرفه‌ای الزامی است (توصیه می‌کنیم اگر تا به‌حال کارت مربیگری مهد را اخذ نکرده‌اید در دوره‌های مربیگری مهد کودک فنی حرفه‌ای ثبت‌نام کنید). دیگر شرایط مدیر مهد کودک به شرح زیر است.
    • متقاضیان در محدوده سنی بین 25 تا 60 سال قرار بگیرند.
    • تابعیت کشور ایران را داشته باشند.
    • پیرو دین اسلام یا سایر ادیان رسمی مورد شناخت قانون اساسی باشند.
    • مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر در یکی از رشته‌های مشاوره، روانشناسی، مطالعات آموزش خانواده، آموزش یاری، علوم تربیتی، مددکار اجتماعی، علوم اجتماعی، معارف اسلام و مدیریت آموزشی داشته باشند.
    • چنانچه متقاضی دوره مدیریت مهد کودک، معلم مقطع دبستان (دوره اول یا دوم) یا دبیرستان (دوره اول یا دوم) باشد، ثبت‌نام او بالامانع است. البته در ساعت فعالیت مهد کودک نباید مشغول خدمت باشد.
    • در دوره‌های آموزشی مدیریت مهد کودک شرکت کرده و مدرک آن را تهیه کنند.

    حقوق مدیر مهد کودک

    حقوق مدیر مهد کودک چقدر است؟ در پاسخ به این سوال نمی‌توان عدد مشخصی را تعیین کرد. به خاطر اینکه میزان درآمد مدیر مهد کودک به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. قطعاً حقوق مدیر مهد پاره وقت با مدیر مهد تمام وقت تفاوت دارد. طبیعی است که هرچقدر ساعات فعالیت مهد کودک بیشتر باشد، سوددهی آن رقم بالاتری خواهد داشت. عامل دیگر در تعیین درآمد مدیر مهد کودک، خلاقیت و کیفیت سطح ارائه خدمات است. مدیران خلاق با استفاده از بهترین برنامه‌های آموزشی و استخدام مربیان مهد کودک باتجربه می‌توانند به درآمدهای بالا برسند.

    مکان فعالیت مهد کودک هم می‌تواند از عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق مدیر مهد کودک باشد. قطعاً در مناطق بالاشهر والدین برای آموزش و کسب مهارت کودکان دلبند خود حاضر به پرداخت شهریه بالاتر هستند. بنابراین مدیریت مهد کودک در مناطق بالاشهر در صورت ارائه خدمات مطلوب می‌تواند دستمزد بیشتری را دریافت ‌کند.

    علاوه‌بر اینها میزان حقوق مربیان مهد کودک، حقوق معاون، حقوق مستخدم، هزینه اجاره مجموعه، هزینه قبوض آب، برق، گاز و سایر هزینه‌های جانبی به طور غیرمستقیم نیز تعیین‌کننده میزان درآمد مدیر مهد کودک هستند. در مورد آگهی‌های استخدام مدیر مهد کودک هم بد نیست بدانید که در اکثر موارد حقوق قانون کار همراه با بیمه در نظر گرفته می‌شود.

    مدرک مدیریت مهد کودک

    مدرک مدیریت مهد کودک

    مدرک مدیریت مهد کودک یک گواهی مناسب برای کسانی است که می‌خواهند به عنوان مدیر فعالیت خود را در مهد کودک‌ها و مراکز پیش دبستانی دولتی یا خصوصی شروع کنند. برای دریافت این مدرک لازم است که دوره‌های آموزشی مدیریت مهد کودک را پشت سرگذاشته و در آزمون‌های تئوری و عملی نمره قبولی را کسب کرد. دریافت مدرک مدیریت مهد کودک فنی حرفه‌ای ارزش بالایی دارد. این گواهی از اعتبار بین‌المللی برخوردار بوده و قابل ترجمه است. بنابراین نه تنها در داخل کشور بلکه در کشورهای خارجی هم نشان‌دهنده مهارت و شایستگی افراد است و کاریابی را برایشان آسان می‌کند.

    دوره مدیریت مهد کودک

    دوره مدیریت مهد کودک بسیار جامع و کامل بوده و توسط باسابقه‌ترین اساتید ارائه می‌شود. سرفصل‌های دوره مطابق با استانداردهای آموزشی سازمان فنی حرفه‌ای چیده شده و شامل به‌روزترین مباحث هستند. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند از طریق پرسش و پاسخ، مطالب را به طور کامل فرا بگیرند. همچنین به‌منظور تربیت مدیر مهد کودک موفق سعی شده است که آموزش‌ها به صورت مهارت محور و عملیاتی ارائه شوند. از مزایای دیگر دوره مدیریت مهد کودک هزینه مناسب آن بوده که امکان ثبت‌نام را برای همه افراد ممکن می‌سازد. برخی از سرفصل‌های دوره مدیر مهد کودک فنی حرفه‌ای به شرح زیر است:
    • آشنایی با شغل مدیر مهد کودک
    • ویژگی‌های شخصیتی مدیر مهد کودک
    • اختلالات یادگیری
    • دانش و مهارت‌های لازم برای مدیر مهد کودک
    • وظایف مدیر مهد کودک
    • شرایط مدیر مهد کودک
    • امور مالی
    • کمک‌های اولیه پیشرفته

    وظایف مدیر مهد کودک

    وظایف مدیر مهد کودک

    انجام صحیح و دلسوزانه وظایف مدیر مهد کودک، رضایت والدین و موفقیت مجموعه را در پی دارد. قطعاً برای شغل مدیر مهد کودک وظایف مختلفی در نظر گرفته شده است. همه ما می‌دانیم که استخدام مربیان مهد کودک و سایر کارمندان به عهده مدیریت مهد است. به‌این‌ترتیب مدیر مجموعه ارزشیابی کارکنان و نظارت بر فعالیت آنها را هم به عهده خواهد داشت. ایجاد محیط سالم، امن و ایده‌آل برای آموزش، استعدادیابی و سرگرمی کودکان هم از مسئولیت‌های مهم مدیر مهد است. دیگر وظایف مدیر مهد کودک عبارتند از:

    • پایش مداوم تجهیزات و وسایل مهد کودک و اطمینان از سالم بودن آنها را بر عهده دارد.
    • وضعیت بهداشت فضای مجموعه و بهداشت فردی کودکان را باید رصد کند.
    • با در نظر گرفتن میزان بودجه مهد کودک تمام هزینه‌ها را کنترل کند.
    • نیازهای آموزشی و سرگرمی کودکان را شناسایی و تامین نماید.
    • کلیه فعالیت‌های مهد را سازماندهی کرده و با برنامه‌ریزی منظم پیش ببرد.
    • با برگزاری جلسات مختلف درباره وضعیت کودکان و روند رشد آنها باید به والدین گزارش ارائه دهد.
    • در ساعات فعالیت مهد کودک در محل حضور داشته باشد.
    • برنامه‌غذایی کودکان را متناسب با نظر کارشناس تغذیه تنظیم کند.
    • نظارت بر خرید کلیه تجهیزات مورد نیاز مجموعه از وظایف مدیر مهد کودک است.
    • در برابر رفتارهای کودکان صبور و مهربان بوده و با آنها ارتباط مناسب برقرار کند.
    • از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به مهد کودک اطلاع داشته و به آنها عمل نماید.
    • مشکلات مهد کودک را شناسایی کرده و جهت رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
    • همیشه نسبت به به‌روز بودن اطلاعات خود درباره تجهیزات مهد کودک و نیازهای کودکان متعهد باشد.

    مهارت فنی مدیران مهد کودک

    مهارت فنی مدیران مهد کودک نشان‌دهنده توانمندی تخصصی آنها در پیشبرد اهدافشان است. یک مدیر موفق با استفاده از دانش و تخصص خود همه چیز را تحت کنترل قرار می‌دهد. مهم‌ترین مهارت فنی مدیران مهد کودک شامل قدرت تحلیل‌گری دقیق، تصمیم‌گیری سریع، مدیریت بحران، استفاده بهینه از بودجه، توانایی برنامه ریزی آموزشی متناسب با نیازها و روحیه کودکان، روابط اجتماعی بالا، اعتماد به نفس بالا، نظارت دقیق و جدی، قدرت بازاریابی، ارزیابی عملکرد، مربی‌گری و قدرت آموزش بالا می‌شود.

    دوره مربی مهد کودک پیش نیاز مدیریت مهد کودک

    پیش نیاز مدیریت مهد کودک چیست؟ همانطور که در بالا ذکر کردیم برای شرکت در دوره مدیر مهد کودک و پیش دبستانی محدودیت خاصی وجود ندارد. با این حال دوره مربی مهد کودک به عنوان پیش نیاز آن معرفی شده است. در دوره مربی مهد کودک مباحثی همچون روانشناسی کودکان، حقوق کودکان، اختلالات شایع کودکان، شیوه‌های یاددهی، کمک‌های اولیه و بازی درمانی تدریس می‌شوند. قطعاٌ تمام مباحث و سرفصل‌های دوره مربیگری مهد برای دوره مدیریت مهد کودک جزء مطالب مقدماتی هستند. علاوه‌بر این کار با کامپیوتر و مهارت icdl هم از پیش‌ نیازهای این دوره به شمار می‌روند.

    نتیجه‌گیری

    مدیریت مهد کودک شغل مناسبی برای بانوان است. برای ورود به بازار کار مدیر مهد کودک مانند هر حرفه دیگری نیاز به کسب آگاهی و مهارت دارید. با ثبت‌نام در دوره‌های آموزشی ما می‌توانید کامل‌ترین مباحث را یاد بگیرید. در ضمن در پایان دوره و بعد از قبولی در آزمون‌های تئوری و عملی موفق به دریافت مدرک مدیر مهد فنی حرفه‌ای با اعتبار بین‌المللی می‌شوید. چنان‌چه درباره دوره مدیر مهد کودک و مدرک آن سوالی دارید، خوشحال می‌شویم با ما در میان بگذارید.

    بنابراین شغل مدیر مهد کودک مناسب افرادی است که در وهله اول از مهارت مدیریت و سازماندهی برخوردار هستند. برای فعالیت‌های آموزشی مهد کودک کارآمدترین برنامه‌ریزی را اتخاذ می‌کنند. به آموزش و ارتباط با کودکان علاقه زیادی دارند. همچنین در ارتباط موثر با مربیان مهد کودک و خانواده‌های کودکان می‌توانند بهترین عملکرد را ارائه دهند.

    این مطلب را برای دیگران هم ارسال کنید :

  • دیدگاه ها

    وحیده نوروزی
    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲

    سلام عرض ادب،من مدرک تئوری مهدکودک را امتحان دادم ودرمرحله صدوور است،کلاس عملی نیازدارم و بودجه بندی مطالب آموزشی مهد رانیازدارم..میتونید کمکم کنید در این. زمینه؟در ضمن دوره پیش دبستانی یک دو را گذراندم..متشکرازشما

    آموزشگاه فارسیان مشهد
    ۲۰ اسفند ۱۴۰۲

    سلام خانم نوروزی عزیز. بله بعد از مشاوره با کارشناسان، می توانید در کلاس شرکت کنید. کلاسهای دوره مدیر و مربی مهد بیشتر دروس عملی است. سرفصل مطالب آموزشی را در صفحه دوره مدیر و مربیگری مهد مشاهده کنید. برای مشاوره یا شرکت در دوره جدید، حتما تا پایان این هفته به آموزشگاه مراجعه بفرمایید.

    پیام بگذارید.