جزئیات ICDL چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

ICDL چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

ICDL چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

این مطلب را برای دیگران هم ارسال کنید :

  • ICDL چیست مهمترین سوالی است که قبل از یادگیری هر مهارت یا اشتغال باید پاسخش را بدانید. در این صفحه از آموزشگاه فارسیان، ابعاد مختلف آی سی دی ال را با هم بررسی می کنیم تا به تصوری صحیح از آن برسیم. ابتدا توضیح می‌دهیم ICDL مخفف چیست ، چه نوع مهارتی است و چرا از اهمیت زیادی برخوردار است. سپس هر یک از مهارتهای هفتگانه ICDL را تعریف می‌کنیم. تفاوت ICDL درجه 1 و 2 و نوع جدید آی سی دی ال را مطرح می‌کنیم.

    در ادامه مزایای یادگیری و شرکت در دوره ICDL فنی حرفه ای و سرفصل آموزشی آن را می‌گوییم. سپس درباره آزمون و مدرک icdl و منابع معتبر آموزشی را معرفی می‌کنیم.

    icdl چیست؟

    icdl یا آی سی دی ال در درجه اول یک دوره آموزشی برای کسب مهارت کار با کامپیوتر و اینترنت است. حتما می‌دانید توانایی کار با رایانه یکی از ضرورتهای زندگی امروز است. تفاوتی هم نمی‌کند در چه جایگاه اجتماعی قرار دارید. کارمند یا کارفرما. اگر کارمند باشید برای بدست آوردن شغل دلخواه به مهارت نیاز دارید. حتی ارتقاء درجه کاری و چنانچه کارفرما باشید برای ارایه خدمات بهتر و سریع‌تر به مشتریان سازمان و مدیریت کسب و کارتان نیازمند توانایی کار با کامپیوتر هستید.

    به همین منظور یک استاندارد جهانی برای کار با رایانه توسط اروپاییان ازسال 1995 و اوایل سال 1996 به نام ECDL راه اندازی شد. در این استاندارد آشنایی با کامپیوتر، چگونگی استفاده از اینترنت و یک سری از برنامه‌های کاربردی دیگر گنجانده شد تا افراد در سرتاسر جهان پس از گذراندن یک دوره آموزشی و شرکت در آزمون‌های تئوری و عملی یک گواهی معتبر در سطح جهانی دریافت کنند. این مدرک که در خارج از اروپا با نام ICDL شناخته می‌شود و تفاوتی با ECDL ندارد. 

    پس ICDL نام مدرکی بین المللی است که نشان می‌دهد شما مهارت و توانایی لازم برای کار با کامپیوتر را دارید. کافی است نگاهی گذرا به آگهی‌های استخدام مختلف بیاندازید. آن موقع است که در تمامی این آگهی ها، یک مدرک ثابت را می‌بییند و آن هم مدرک معتبر Icdl است.

    برای اخذ این مدرک باید چند دوره آموزشی را بگذرانید که شامل آشنایی با مبانی کامپیوتر، ویندوز، مجموعه برنامه‌های اداری آفیس و اینترنت است. در واقع مدرک ICDL سواد کامپیوتری شما را نشان می‌دهد؛ بنابراین با در دست داشتن این مدرک گام موثری برای بدست آوردن شغل مناسب برداشته‌اید. خوشبختانه اعتبار مدرک ICDL محدوده زمانی مشخصی نداشته و مانند آزمون‌های تافل و آیلتس نیازی به تمدید و آزمون مجدد ندارد.

    ICDL مخفف چیست؟

    واژه ICDL در واقع مخفف عبارت International Computer Driving License بوده که همانطور که پیشتر گفته شد به معنای مدرک بین المللی کاربری کامپیوتر است؛ بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که با توجه به سیستماتیک شدن ادارات و وجود کامپیوتر به عنوان جزء لاینفک زندگی ماشینی امروزی، همه افرادی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند. چه در بخش خصوصی و چه در سازمان‌های دولتی، باید قبل از هر مهارتی مدرک بین المللی Icdl را دریافت کنید.

    مهارت های هفتگانه icdl | بهترین آموزشگاه فنی حرفه ای قاسم آباد و معلم

    مهارت های هفتگانه ICDL چیست؟

    برای انجام ابتدایی‌ترین و پرکاربردترین برنامه‌هایی که هر فردی چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری می‌تواند با کامپیوتر انجام دهد یادگیری مهارت‌های هفتگانه ICDL الزامی است. شما با یادگیری ICDL کارهایی از قبیل ایجاد یک پوشه یا فایل، کپی یا حذف کردن فایلها، تایپ کردن، گرفتن آمار، انجام کارهای حسابداری و شاید از همه این‌ها مهم‌تر کار با اینترنت را فرا می‌گیرید.

    مبانی کامپیوتر

    مبانی کامپیوتر جزء ابتدایی‌ترین مفاهیم پایه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود. در واقع در دوره آموزش مبانی کامپیوتر با اطلاعاتی مهم و مفاهیم پایه فناوری اطلاعات آشنا خواهید شد. اصلی‌ترین بخش مبانی آشنایی با معماری و سیستم عامل‌های آن است، اما موارد زیر را هم در این دوره خواهید آموخت:

    • مفاهیم اولیه فناوری اطلاعات
    • جامعه اطلاعاتی و مفاهیم مرتبط
    • تاثیر فناوری اطلاعات بر ابعاد مختلف جامعه
    • معماری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی
    • توسعه و سواد اطلاعاتی
    • آشنایی با Peer to Peer، Client Server، LAN، Wan، Man، Internet، Extra-net، Internet
    • آشنایی با مفاهیم اولیه شبکه‌های کامپیوتری

    ویندوز

    در جلسات آموزشی ویندوز دوره ICDL شما موارد زیر آشناخواهیدشد:

    1. انواع سیستم عامل از لحاظ تعداد کاربر (User)
    2. انواع سیستم عامل از نظر تعداد نرم افزارهایی که همزمان با هم می‌توان باز کرد.
    3. حداقل امکانات مورد نیاز برای نصب ویندوز
    4. آشنایی با دکمه‌های روی کیس
    5. آشنایی با اصطلاحات اولیه و محیط ویندوز
    6. شناخت عملکرد دکمه‌های روی ماوس
    7. آموزش کار با صفحه کلید و شناخت دکمه‌های میانبر روی Keyboard
    8. آشنایی با نحوه مدیریت، شکل و ظاهر پنجره‌ها

    اینترنت

    اینترنت یا به عبارت دیگر International Network شبکه‌ای است که از نظر مقیاس جغرافیایی در سطح جهان گسترش پیدا کرده و از آن به عنوان شبکه جهانی یاد می‌کنند. در پایان دوره و بعداز دریافت مدرک بین المللی Icdl شما به موارد زیر تسلط خواهید داشت:

    • شبکه و تقسیم‌بندی آن از نظر جغرافیایی
    • تجهیزات لازم برای شبکه
    • انتخاب تکنولوژی‌های لازم برای شبکه
    • شناخت توپولوژی شبکه
    • تجهیزات سخت افزاری شبکه
    • استانداردهای لازم برای اتصال به اینترنت
    • آشنایی با اصطلاحات اینترنتی و وبگردی
    • آموزش روش جستجو در گوگل

    ورد Word

    با استفاده از نرم افزار Word کارهای زیادی انجام دهید. تهیه گزارش‌های اداری، نوشتن نامه‍‌های رسمی و تجاری، درست کردن منو و پوستر و خروجی گرفتن از اطلاعات داخل کامپیوتر بر روی کاغذ را به راحتی انجام می‌دهید.

    اکسل Excel

    با استفاده از برنامه اکسل می‌توانید محاسبات ساده و پیچیده را بر روی داده های عددی انجام دهید. به راحتی آمار مواردی را که مشخص می‌کنید، به دست می‌آورید. Excel یک برنامه بسیار کاربردی برای حسابداران محسوب می‌شود و یادگیری آن از ضروریات است.

    اکسس Access

    منظور از پایگاه داده این است که شما مجموعه‌ای از اطلاعات راجع به یک موضوع را برای خودتان ذخیره می‌کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند که اطلاعاتتان را سازماندهی کرده و در صورت لزوم به راحتی مواردی را که می‌خواهید پیدا کنید. برای مثال شما نام و نشانی افراد زیادی را ذخیره کرده‌اید. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید آدرس فرد خاصی را که لازم دارید به راحتی پیدا کنید یا همه افرادی که نامشان زهرا هست از لیستتان به سرعت بیابید.

    پاورپوینت Power Point

    پاورپوینت یک نرم افزار عالی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، اساتید، دبیران، محققان و اصولا هر کسی که قراراست موضوعی را به طور رسمی برای دیگران توضیح دهد کاربرد دارد. با استفاده از پاورپوینت شما می‌توانید نتایج تحقیقات، خلاصه دروس، نکات کلیدی یک مبحث را به همراه تصاویرو به صورت اسلایدهای جداگانه نمایش دهید تا افراد حاضر با دقت و اثربخشی بیشتری به سخنان شما گوش فرا دهند.

    تفاوت ICDL درجه 1 و درجه 2 چیست؟

    تفاوت Icdl درجه 1 و درجه 2 بسیار ساده است و موضوعی مربوط به دوره های قبل است. همانطور که پیش‌تر هم به آن اشاره شد، آی‌سی‌دی‌ال دارای مهارت هفتگانه است. به همین دلیل به منظور سهولت در کسب نمره قبولی و دریافت مدرک این مهارت‌ها، دوره ICDL را به دو بخش تقسیم‌بندی کرده‌اند.

    در این بین مهارت‌های ویندوز، اینترنت و مبانی کامپیوتر را در Icdl درجه 1و مهارت‌های مربوط به Office را در دوره‌های درجه 2 کسب خواهیدکرد. البته این تقسیم‌بندی مربوط به قبل از سال 1398 است؛ چراکه بعد از آن این دسته‌بندی از بین رفت و هر دو این مهارت‌ها در قالب یک دوره در نظر گرفته می‌شود.

    مزایای شرکت در دوره ICDL فنی و حرفه ای

    شرکت در دوره آموزشی فنی و حرفه ای دارای مزایای زیادی است که در این بخش به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    1. برای شرکت در دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای محدودیت سنی خاصی وجود ندارد(15 سال به بالا).
    2. نیاز به پیش زمینه تحصیلی خاصی ندارد و هر کس با هر گرایش تحصیلی می تواند در آن شرکت کند.
    3. آموزش به صورت عملی هم انجام می¬شود که از دیگر نکات مثبت شرکت در کلاس های فنی و حرفه¬ای است.
    4. هرگونه تکنیک و نکته ای که در رابطه با دوره آموزشی¬تان وجود دارد به شما گفته می¬شود.
    5. مدارک فنی و حرفه ای بسیار معتبر و قابل ترجمه هستند.
    6. مدارک بین‌المللی فنی‌ و حرفه‌ای مورد تأیید سازمان جهانی کار است.
    7. شاید از همه این‌ها مهم‌تر یادگیری یک مهارت مهم و کاربردی است.

    سرفصل های آموزشی دوره های ICDL فنی و حرفه ای:

    • آشنایی با سخت‌افزار کامپیوتر
    • آشنایی با نرم افزار کامپیوتر
    • آشنایی و یادگیری کار با سیستم عامل کامپیوتری
    • یادگیری چگونگی استفاده از اینترنت
    • آموزش استفاده از نرم‌افزارهای آفیس (ورد، اکسل، اکسس، پاورپوینت)
    • آشنایی با شبکه کامپیوتری
    • آشنایی با فن آوری اطلاعات و ارتباطات
    • امنیت و قانون حفاظت از داده‌های کامپیوتری

    سایر دوره‌های کامپیوتر که می‌توانیم برای آنها مدرک بین‌المللی بگیریم به شرح زیر است:

    دوره‌های گرافیک و موشن گرافیک که در آن به آموزش نرم افزارهایی همچون نمونه هایی که آمده است پرداخته می شود:

    • نرم افزار فتوشاپ
    • نرم افزار پریمیر
    • نرم افزار افترافکت 

    دوره‌های فنی ومهندسی که شامل آموزش برنامه های کاربردی زیر است:

    • نرم افزار اتوکد
    • نرم افزار تری دی مکس
    • نرم افزار راینو 

    دوره‌های برنامه نویسی کامپیوتر شامل:

    • پایتون
    • اندروید
    • جاوا
    • دوره‌های طراحی وب سایت شامل:
    • طراحی سایت با ورد پرس
    • PHP
    • ASP.NET

    مدرک icdl چیست و به چه درد میخورد؟

    مدرک icdl چیست و به چه درد میخورد؟

    مهم‌ترین کاربردی که مدرک icdl فنی حرفه‌ای برای کاربران دارد این است که برای استخدام در همه سازمان‌ها و ادارات داخل و حتی خارج از کشور به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود. دریافت مدرک ای سی دی ال برای استخدام می‌تواند با افزایش سطح مهارت، سواد و دانش شما را افزایش داده و بدون شک شغل مناسبی برای خودتان خواهیدیافت.

    با توجه به ورود تخته‌های هوشمند به مدارس و همینطور الزام تسلط معلمان به سواد کامپیوتری، چند سالی است که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش هم شرط داشتن مدرک icdl دیده می‌شود. تمامی امور مربوط به حسابداری و بانکداری به واسطه کامپیوتر و اکسل انجام خواهدشد؛ پس نمی‌توان اهمیت مدرک icdl را برای استخدام بانک هم ندیده گرفت.

    مدرک icdl شامل چیست

    بعد از به پایان رساندن دوره‌های آموزش مهارت‌های ICDL، گواهی نامه گذراندن دوره آموشی به شما اعطا خواهدشد. در حقیقت با دریافت این مدرک، شما روی مهارت و دانش خود در کار با کامپیوتر صحه خواهید گذاشت. گرچه به میزان تسلط‌تان روی تمامی مواردی که روی مدرک آورده شده هم در زمان استخدام توجه خواهدشد؛ بنابراین با توجه به این که روی مدرک ICDL این عبارت درج شده که: فردی با این مشخصات با مهارت‌های هفتگانه icdl شامل: IT-Windows-Internet-Word-Excel-Access-PowerPoint تسط دارد و نمره قبولی‌تان هم روی آن ثبت شده است، لازم است با مهارت خود در این موارد، صحت اطلاعات را تایید کنید.

    مدرک بین المللی کامپیوتر برای مهاجرت

    یکی از مواردی که می‌تواند به استخدام شما در شرکت‌های خارجی کمک کند، داشتن مدرک بین المللی icdl است. در واقع دریافت مدرکی معتبر و قابل ترجمه که بیان کننده مهارت‌های فرد در استفاده از کامپیوتر را دارد، کمک شایانی به آن دسته از افرادی خواهد کردکه قصد مهاجرت یا همکاری با شرکت‌های خارجی را دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای اینکه بتوانید درجه شغلی‌تان را ارتقا دهید یا اینکه دست پر اقدام به مهاجرت کنید، از ضرورت مدرک Icdl برای استخدام و مهاجرت غافل نشوید.

    شرایط آزمون icdl آی سی دی ال | فارسیان

    آزمون مهارت های هفتگانه icdl

    آزمون مهارت های هفتگانه icdl یک آزمون رسمی است که سازمان فنی حرفه ای برگزار می‌کند. آزمون فنی حرفه ای icdl دو مرحله تستی و عملی دارد. در طی دوره ICDL در آموزشگاه فنی حرفه ای فارسیان با تمارین و پروژه‌های عملی برای آزمون عملی آماده می‌شوید. تست و جزوه و مطالب شفاهی کلاس هم برای آزمون تستی، به شما کمک خواهد کرد.

    ابتدا لازم است در آزمون کتبی یا تستی حداقل نمره را بگیرید. در مرحله بعد، واجد شرایط شرکت در آزمون عملی می‌شوید. آزمون عملی توسط سازمان و یا برخی آموزشگاه‌ها همچون آموزشگاه فارسیان که برگزارکننده رسمی سازمان هستند، برگزار می‌شود. با کسب حداقل نمره قبولی در این مرحله، مدرک ICDL شما بعد از مدتی از سوی سازمان، صادر می‌شود. مدرک را از طریق آدرس اینترنتی سازمان و یا خود آموزشگاه فارسیان، با پرینت رنگی، می‌توانید دریافت کنید.

    نمره قبولی در آزمون های فنی و حرفه ای

    برای گرفتن مدرک فنی و حرفه ای باید حداقل نمره قبولی را در آزمون¬های کتبی و عملی بدست آورید. هنرجویان ابتدا در آزمون کتبی شرکت کرده و باید از100 نمره حداقل 50 نمره کسب کنند تا بتوانند در آزمون عملی شرکت کنند. در آزمون عملی نیز حداقل قبولی 70 از 100 نمره است. در نهایت برای کسب مدرک فنی¬و¬حرفه ای می بایست میانگین نمره آزمون کتبی و عملی باید حداقل به 70 برسد در غیر این صورت هنرجو مردود علمی تلقی خواهد شد و مدرکی به او تعلق نخواهد گرفت.

    فرمول محاسبه نمره قبولی برای دریافت مدرک فنی و حرفه ای ICDL :

    (75% *نمره آزمون عملی)+(25% * نمره آزمون کتبی)≥70

    فهرست برخی از منابع و کتاب های مورد تایید بنیاد ICDL جمهوری اسلامی ایران

    نام کتابنویسندهانتشارات
    شناخت مفاهیم بنیادی ITCمهندس مهدی قربانی دیباگران
    مفاهیم فن¬آوری اطلاعات و ارتباطات ITCمهندس علیرضا خلیقراهی
    Windowsمهندس مهدی قربانیدیباگران
    Windose7مهندس علیرضا خلیقراهی
    واژه پرداز Word2007مهندس مهدی قربانیدیباگران
    واژه پرداز Word2007مهندس علیرضا خلیقراهی
    کار با صفحه گستردهExele2007مهندس مهدی قربانیدیباگران
    صفحه گسترده Excel2007مهندس علیرضا خلیقراهی
    کار با پایگاه داده Access2007مهندس مهدی قربانیدیباگران
    پایگاه داده Access2007مهندس علیرضا خلیقراهی
    ارایه مطلب Power Point2007مهندس علیرضا خلیقراهی
    Power point2007مهندس مهدی قربانیدیباگران
    کار با ارتباطات و اطلاعاتمهندس مهدی قربانیدیباگران
    اطلاعات و ارتباطاتمهندس علیرضا خلیقراهی

     بهترین کلاس کامپیوتر مشهد

    این مطلب را برای دیگران هم ارسال کنید :

  • پیام بگذارید.






    اخبار فوری